KRUS SR-22 Wniosek o zasiłek chorobowy

1.0(3)
Wersja: 16.08.2013

Do czego stosuje się KRUS SR-22

Zasiłek chorobowy przysługuje osobie ubezpieczonej, która wskutek choroby jest czasowo niezdolna do pracy w gospodarstwie rolnym. Wcześniejsze przepisy o ubezpieczeniu społecznym rolników przyznawały prawo do zasiłku na skutek niezdolności do pracy powstałej wyłącznie wskutek wypadku przy pracy w gospodarstwie rolnym lub choroby zawodowej. Dopiero ustawa z 20.12.1990 r. umożliwiła przyznanie tego zasiłku, bez względu na powód powstania niezdolności do pracy. Ustawa nie reguluje jednak wszystkich zasad przyznawania i wypłaty zasiłku chorobowego przysługującego rolnikowi, w związku z tym w sprawach w niej nieuregulowanych odsyła do przepisów ustawy z 25.06.1999 r., o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U. nr 60, poz. 636, ze zm.).

Zasiłek chorobowy przysługuje ubezpieczonemu rolnikowi, jego małżonkowi oraz domownikowi, który wskutek choroby jest niezdolny do pracy nieprzerwanie przez co najmniej 30 dni. Osobom objętym dobrowolnym ubezpieczeniem wypadkowym, chorobowym i macierzyńskim zasiłek chorobowy przysługuje — po złożeniu wniosku przez zainteresowanego — jeżeli okres ubezpieczenia bezpośrednio przed powstaniem czasowej niezdolności do pracy trwał nieprzerwanie co najmniej rok. Rolnik podlegający dobrowolnemu ubezpieczeniu w KRUS może uzyskać prawo do zasiłku chorobowego, jeżeli pozostaje w tym ubezpieczeniu, co najmniej 1 rok.

Ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (tekst jedn. Dz. U. 2008 r., Nr 50, poz. 291 ze zm.)

ePUAP